_OVAJ BLOGGER JE SAMO ZA NAMJENjEN isključivo Muzicki TREND_ROCKEN &EN; ROULA_I KULTURU ROCKA_S'Postovanjem Za One Koji Ce Ovo sam Pregledati Molim Uredne Komentare_Neuredne Brisem ! Ladislav !Na otvorenom susretu zajednice Nanovo rođeni Matija Šafran, održao je nagovor pod naslovom „Utjecaj glazbe na duhovnost”.na koji ga je Bog zamislio. “
mercredi 10 septembre 2025
Mnoge postkomunističke zemlje bore se s poteškoćama u provođenju lustracije, što je često uzrokovano političkim snagama iz prethodnog sustava, kao i drugim interesima. Zemlje u kojima će se ovaj proces provoditi uključuju i Sloveniju i Poljsku. Kod nas je stvar ostala prvenstveno dobra želja, a Poljaci su na ovom području imali puno više uspjeha.
Prije dobrih 25 godina i naša domovina i Poljska barem su se službeno otresle stare političke i društvene strukture, iako se mnogi utjecaji od prije četvrt stoljeća osjećaju i danas. Tako su mnogi "režimski ljudi" ostali na važnim državnim funkcijama, u socijalnim sferama i u ekonomiji. Čini se da je Slovenija na ovom području prednjačila, što bi se moglo povezati s određenim povijesnim okolnostima koje su u Sloveniji drugačije nego na slavenskom sjeveru.Tko je surađivao s komunističkim vlastima?
Od pada komunizma 1989. godine, najveća zemlja Višegradske grupe bavi se pitanjem koji je od ljudi koji još uvijek imaju utjecaj na poljsku političku i društvenu sferu surađivao s komunističkim režimom, zapravo s tajnim službama Narodne Republike Poljske, pa su uloženi napori da se otkriju dosjei tih službi i pronađu suradnici. Stvar je bila kost razdora prije niza izbora, ali do danas je interes javnosti za ovo područje značajno opao, prema poljskom portalu gazeta.pl.
Kako uopće izvodite stvari?
Od 1989. nadalje, inicijatori lustracije u Poljskoj bili su uglavnom razni desničarski krugovi, ali su joj se suprotstavljale razne liberalne struje u zemlji, koje su svoje djelovanje opravdavale protivljenjem "lovu na vještice", dok je u isto vrijeme javno razotkriveno i uništavanje tajnih arhiva 1989. i 1990. godine. U isto vrijeme, međutim, pojavile su se glasine da su mnogi bivši agenti PRL-a bili unutar bivše komunističke opozicije. Stvar se pokazala prilično kompliciranom.
Pravi
počeci tek 1992. godine Prvi popis navodnih 64 bivša agenta bivšeg sustava pojavio se u poljskom parlamentu tek 1992. godine. Osobe su navedene u arhivi Ureda za nacionalnu sigurnost. Čak je i Lech Walesa navodno među navedenima. Događaj je uvelike pogoršao tadašnju političku krizu, što je čak dovelo do pada tadašnje vlade. Ubrzo nakon toga Ustavni sud proglasio je da rezolucija o lustraciji nije u skladu s poljskim pravom jer je provedena na neprimjeren način i da je došlo do nepravilnosti u postupanju s državnim tajnama.Prvi elementi lustracije uvedeni tijekom parlamentarnih izbora 1993
. godine Kandidati na parlamentarnim izborima bili su prisiljeni izbornom povjerenstvu dostaviti odgovarajuće dokaze o mogućoj suradnji s tajnim službama Narodne Republike Poljske. Pitanje je ponovno postalo aktualno 1995. godine, kada je tadašnji premijer Józef Oleksy dobio optužbe da je surađivao s časnikom tajnih službi sovjetske i ruske službe. U to se vrijeme u parlamentu pojavilo nekoliko zakona o lustraciji, ali oni nisu poprimili ujednačeniji oblik sve do 1997. godine, za vrijeme vlade Aleksandra Kwaśniewskog. Jedinstveni prijedlog kombinirao je prijedloge tadašnjih velikih stranaka.
Značajna godina za uklanjanje političkih kostura
Poljski parlament proglasio je zakon o lustraciji 11. travnja 1997. Zakon je nalagao da kandidati za važne funkcije ili oni koji su već zaposleni u njima moraju dokazati jesu li važni dužnosnici ili suradnici bivših tajnih službi. Ako je netko bio osumnjičen za prikrivanje tih veza, njegov je slučaj prebačen na Lustracijski sud u Varšavi, a kazna za otkrivanje pokušaja prikrivanja bila je 10-godišnja zabrana obnašanja javne funkcije, koja se nije odnosila na one koji su sami priznali takvu suradnju. Redoslijed provjere odnosio se na predsjednika države, zastupnike, suce, odvjetnike, direktore medija itd. Godine 1998. u zakon su uključene preciznije odredbe.
Evolucija lustracije također je napredovala 1999
. godine Lustracija je bila u punom jeku. Bilo je mnogo suđenja koja su otkrila opseg suradnje tadašnjih političara s komunističkim vlastima. U isto vrijeme, Vrhovni sud je oslobodio mnoge krivnje koje je lustracijski sud prethodno proglasio lažljivcima. Godine 2000., između ostalog, spomenuti lustracijski sud oslobodio je i Lecha Wałęsu jer su tajne službe navodno krivotvorile dokaze o njegovoj krivnji i imenovale ga suradnikom "Bolka", što je sam Wałęsa više puta odbio. Zapravo, upravo je upisan u njihov tajni registar. Godine 2010. bilo je poziva na relustraciju spomenutog lidera Solidarnosti, što se nije dogodilo, iako ga je neki knjižni materijal doveo na loš glas, ali nove činjenice nisu potvrđene. Poznati političar Aleksander Kwasniewski također je bio među osumnjičenima za umiješanost.
Uvijek se događa nešto zanimljivo
Neki procesi lustracije nastavljaju se do danas. Značajne promjene dogodile su se 2005. godine, kada je na vlast došla desničarska politička opcija – Pravo i pravda, poljska stranka Pravo i pravda. Prije te godine lustracijski procesi navodno su se uglavnom temeljili na dosjeima u vlasništvu bivših službi, koji su sadržavali dosta laži o osobama podvrgnutim lustraciji, a nedostajalo je i relevantnih dokaza protiv nekoliko stotina ljudi. Tako se 2006. godine pojavio novi zakon koji zahtijeva provjeru vjerodostojnosti zapisa, a osim toga, od te godine nadalje počinje javna dostupnost takvih spisa, a zakon je uveo i "osobno svjedočenje" kao dopušteni izvor dokaza na suđenjima.
Godine
2007., u vezi s novim zakonskim propisima, ukinut je Lustracijski sud, a predmeti su predani okružnim sudovima na razmatranje. Broj osoba koje podliježu lustraciji porastao je na oko 100.000 osoba. Dužnosnicima na visokim položajima u zemlji tako su se pridružili svi znanstvenici i novinari, vlasnici medija, općinski vijećnici, čelnici dioničkih i državnih poduzeća, ravnatelji raznih škola, porezni savjetnici itd. Ako netko od njih nije dostavio relevantne dokumente, prijetio im je gubitak položaja, pa su neki važni ljudi iz navedenih područja zapravo ostali bez posla.Međutim, na inicijativu ljevice, Ustavni sud je uveo određene promjene na području novog ustava, koje su ograničile opseg lustracije, posebno istrage svih znanstvenika i novinara. Tako su lustrirani samo oni na istaknutijim pozicijama. Izuzeti su i ravnatelji privatnih škola. Osim toga, Ustavni sud je odredio da su za javnost mogući samo spisi onih koji su u prethodnom sustavu obnašali najvažnije dužnosti u zemlji, a u tom pogledu su na snazi i odgovarajuće odredbe. U 2010. godini pod vodstvom Građanske platforme (PO) napravljene su zakonske promjene koje su povećale mogućnost pristupa tajnim spisima pojedinih građana. Do danas je lustracija izgubila veliku važnost, kao i interes za nju, ali to ne znači da je već dovršena. U povijesti poljske lustracije vjeruje se da je do 2013. godine bilo oko 300 000 lustracijskih procesa. Među njima se kaže da su 2785 slučajevi ljudi koji su priznali svoju nevoljkost.
Lustracija je dotakla čak i crkvene dužnosnike!
Iako, prema Konstituciji, Crkva ne podliježe lustraciji, procesi na ovom području utjecali su čak i na neke crkvene dužnosnike, što je postalo aktualno osobito nakon 2005. godine, odnosno nakon smrti Ivana Pavla II. Poljski biskupi su 2006. godine naglasili da Crkva ne želi bježati od pitanja na ovom području, već se protivi senzacionalizmu i, prije svega, generalizacijama. Istodobno, poljske crkvene vlasti priznale su da su i neki svećenici podlegli zahtjevima tajnih službi.
Što je s namaPoljska priča o lustraciji svakako nije savršena, ali je dijametralno suprotna slovenskoj. U Poljskoj mnogi državni dužnosnici iz prethodnog sustava nastavljaju raditi u politici, medijima, gospodarstvu, obrazovanju i pravosuđu, ali u Poljskoj to nije slučaj ili su barem javno razotkriveni.
.jpg)
Inscription à :
Publier les commentaires (Atom)
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire