ČSP, br. 1., 23.-35. Zagreb, 2012.
23
070:78.036>(497.5Zagreb)’’1969/1970’’
070-053.6(497.5Zagreb)’’1969/1970’’
Izvorni znanstveni članak
Primljeno: 3. 11. 2011.
Prihvaćeno: 24. 1. 2012.
Pop-Express (1969.–1970.): rock-kultura u političkom
omladinskom tisku
MARKO ZUBAK
Hrvatski institut za povijest, Zagreb, Republika Hrvatska
Ovaj članak promatra zagrebački dvotjednik Pop-Express kao neočekivano rodno mjesto
zagrebačke, hrvatske i jugoslavenske rock-kulture. Djelujući izvan matice glavnih
medijskih zbivanja, Pop-Express je bio list zagrebačkog omladinskog saveza i, kao takav,
dio specifičnog žanra: omladinskog tiska. Nakon pažljivog rekonstruiranja njegove institucijske
i teorijske pozadine u članku se promatra Pop-Express u njegova dva glavna
aspekta: analizira se njegova uloga u prijenosu rock-kulture i njegovim posljedicama po
izgled lokalne inačice. S druge strane predstavljaju se šire medijske inovacije kojima je
Pop-Express duboko obilježio čitavu ondašnju medijsku sliku.
Ključne riječi: omladinski tisak, mediji, komunizam, SFRJ, SR Hrvatska, omladina, rock-kultura.
Početkom veljače 1969. u Zagrebu se pojavio prvi broj dvotjednika PopExpress.
1
U samo godinu dana koliko je izlazio, časopis je postao neočekivano
mjesto prezentacije i stvaranja zagrebačke, hrvatske i jugoslavenske rock-kulture,
kao oblika pop-kulture, s potencijalnim društvenim učincima. Usput je
obilježio i širu medijsku scenu, pokrenuvši niz inovacija suprotnih ustaljenim,
postojećim normama. U ovom radu promatra se Pop-Express u tom njegovu
dvostrukom svojstvu. Nastojeći osvijetliti ulogu medija u prijenosu i legitimizaciji
lokalne rock-kulture, on će otkriti ponešto i o njoj samoj te načinu na koji
se razvijala u svojoj osjetljivoj, embrionalnoj fazi.2
1 Pop-Express (Zagreb), br. 1, 10. II. 1969. 2 Unatoč nedavnoj pojavi zbirki tekstova renomiranih onodobnih rock-kritičara, nažalost
često potaknutih njihovom smrću, one u najboljem slučaju predstavljaju tek izvor za zainteresiranog
istraživača. Uloga medija u prijenosu rock-kulture posve je neistražena, što je fenomen
koji izlazi izvan granica lokalnih okvira. U tom smislu vrijedi spomenuti tek recentni tekst o
prvom jugoslavenskom rock-časopisu Džuboks. Vidi redom Dražen VRDOLJAK, Moje brazde:
Bilješke o hrvatskoj zabavnoj, pop i jazz glazbi, Zagreb 2008.; Branko VUOJEVIĆ, Kako je bio
rokenrol: Izabrani tekstovi, 1975-1991, Beograd 2005.; Radina VUČETIĆ, “Rokenrol na Zapadu
Istoka – slučaj Džuboks”, Godišnjak za društvenu istoriju, 1-3/2006., 71.-88.
24
MARKO ZUBAK, Pop-Express (1969.–1970.): rock-kultura u političkom omladinskom tisku ČSP, br. 1., 23.-35. (2012)
Zanemaren i neistražen, baš kao i oba polja na kojima je ostavio trag, PopExpress
ne fascinira tek osebujnim sadržajem i formom.3
Podjednako iznena-
đuje i sam institucijski kanal unutar kojeg je izniknuo. Upravo je zato potrebno
detaljnije predstaviti složene teorijske i povijesne koordinate nužne za njegovo
ispravno razumijevanje. Točnije, nakon što ocrtam opći i specifični medijski
okvir zaslužan za njegovu pojavu, naznačit ću pretpostavke koje su odredile
položaj rock-kulture u komunističkoj Jugoslaviji.
Krajem 1960-ih jugoslavenski medijski krajolik već se uvelike proliferirao,
proširivši pritom svoje izvorne lenjinističke zadaće.4
Umjesto da služi isključivo
kao partijsko sredstvo za širenje pravovjernog svjetonazora, tisak – stavljen
pod okrilje velikih republičkih izdavačkih kuća – sve veću pozornost obraća na
razne interese čitatelja. Jedan od predvodnika tog trenda upravo je zagrebački
konglomerat Vjesnik, koji je tada već izdavao niz specijaliziranih publikacija,
znatno pridonoseći medijskoj diferencijaciji.5
No veliki dio značaja Pop-Expressa leži upravo u činjenici da je izrastao na
samoj margini takve medijske scene, i to u onom njezinu dijelu koji je dotad
gotovo u cijelosti ostao pošteđen spomenutih promjena. Njegov izdavač naime
nije bio Vjesnik, nego zagrebački omladinski savez. Kao takav, Pop-Express je
predstavljao sastavni dio omladinskog tiska. Iza tog naziva za splet raznolikih
novina i časopisa stavljenih pod okrilje mreže studentskih i omladinskih organizacija
skrio se sovjetski koncept, koji je objedinjavao propagandistički model
tiska s biheviorističkim poimanjem omladine kao plastične mase kojom treba
upravljati.6
Ukratko, omladinski tisak bio je oruđe u rukama omladinske organizacije
kojim je ova trebala odgajati omladinu ne bi li od nje stvorila lojalne
oslonce društva.
U tom smislu Pop-Express nastaje u sklopu šire eksplozije jugoslavenskog
omladinskog tiska, potaknute samoupravnom paradigmom koja je formalno
uzdignula omladinu u ravnopravni subjekt, suodgovoran za kreiranje vlastite
sudbine. U sklopu najozbiljnijeg pokušaja njene implementacije sam Savez
omladine podvrgnut je tijekom 1960-ih složenom nizu reformi koje su tu, na-
čelno nezavisnu, no zapravo produljenu ruku Partije trebale debirokratizirati,
osamostaliti i približiti vlastitoj bazi.7
3 Osim tri šture enciklopedijske natuknice, Pop-Express se gotovo uopće ne spominje u literaturi.
Vidi Siniša ŠKARICA, Kad je rock bio mlad. Priča s istočne strane (1956-1970), Zagreb
2005., 51.; Mala enciklopedija hrvatske pop i rock glazbe, ur. Siniša Radaković, Rijeka 1994., 154.;
Božidar NOVAK, Hrvatsko novinarstvo u 20. stoljeću, Zagreb 2005., 651.-652. 4 Za razliku od mnoštva literature o ulozi medija pri raspadu komunističke Jugoslavije, funkcioniranje
i ustroj medijskog sistema slabo su poznati. Detaljan uvid u temu, ali i u manjkavo
istraživanje, zahtijevao bi zaseban članak. Uz navedeno Novakovo djelo za dobar inicijalni uvid
vidi i Gertrude ROBINSON, Tito’s Maverick Media: The Politics of Mass Communications in
Yugoslavia, Urbana 1977. 5 B. NOVAK, n. dj., 559.-585. 6 Obje teorije imale su značajno mjesto unutar boljševičkog propagandnog aparata. O njemu
više u: Peter KENEZ, The Birth of the Propaganda State: Soviet Methods of Mass Mobilization,
1917-1929, Cambridge 1985. 7 Mirko BOLFEK, “Razvoj i uloga omladinskog pokreta poslije Kongresa ujedinjenja”,
25
MARKO ZUBAK, Pop-Express (1969.–1970.): rock-kultura u političkom omladinskom tisku ČSP, br. 1., 23.-35. (2012)
Dugoročno gledano, reforma je završila neuspjehom. No jedna od njenih
svjetlijih točaka upravo je revitalizacija omladinskog tiska, koji je trebao
odražavati spomenuti proces. Na krilima spomenutih inicijativa zagrebački
omladinski tisak u drugoj polovini 1960-ih doživljava renesansu, odvajajući
se pritom od svojih temelja. Uz otprije postojeći Studentski list, jedini s odre-
đenim kontinuitetom, formiraju se novi listovi, prije svega Polet (1966.), pa
Omladinski tjednik (1967.), te konačno Tlo 1969. godine.8
No Pop-Express nipošto nije tipični predstavnik tog žanra. Otprilike onoliko
koliko se institucijski razlikovao od Vjesnikovih zabavnih izdanja, toliko se
svojim fokusom izdvajao iz prije spomenute grupe omladinskih listova. Premda
različitog profila i izdavača, svi su oni bili usredotočeni na nove političke
inicijative ili pak, iznimno, pojedine oblike elitne kulture.9 Pop-Express ističe
se upravo po činjenici da se u doba bujanja studentskih pokreta jedini okreće
rock-kulturi u nastajanju, dajući joj vlastiti medijski izraz.
Prije nego što započnem analizirati način na koji je to činio, potrebno je
nešto reći i o rock-kulturi u komunističkoj Jugoslaviji, u njezinu najširem obimu
koji obuhvaća različite varijante rock-glazbe, ali i određeni sistem vrijednosti,
sve do neformalnih životnih stilova koji se razvijaju oko nje.10
Tako shvaćena, rock-kultura uživala je donekle specifičan status u usporedbi
s onim u ostatku komunističkog svijeta, gdje je prevladavao tradicionalni
zazor spram svake vrste masovne kulture zapadnog porijekla.11 Osim toga
Društvo revolucija omladina. Mladi između sadašnjosti i budućnosti, gl. ur. Veljko Cvjetičanin i
dr., Zagreb 1969., 33.-37.
8 Njihovi konkretni izdavači pritom su različiti. Izdavač Studentskog lista bio je Sveučilišni
odbor zagrebačkog Saveza studenata, Polet je list Centralnog komiteta Saveza omladine Hrvatske,
Omladinski tjednik bio je u nadležnosti zagrebačkog Gradskog komiteta Saveza omladine
Hrvatske, dok se Tlo izdavalo unutar Centra za društvene djelatnosti Republičke konferencije
Saveza omladine Hrvatske.
9 Osim gore spomenutih listova pod okriljem omladinskih i studentskih organizacija tih se
godina osnivaju još dva časopisa. Satirični list Paradoks izlazi od 1966. do 1968., dok grupa
kazališnih entuzijasta pri zagrebačkom Savezu studenata 1968. pokreće kazališni časopis Prolog.
Iako usko specijalizirani, čak su se i oni, u razdoblju kad postaju medijski relevantni, bavili politikom.
Dok Paradoks otvoreno tematizira aktualnu hrvatsku političku scenu, redakcija Prologa
iznimno je aktivna pri lipanjskim studentskim nemirima.
10 Takav široki pogled, nimalo arbitraran, ujedinjuje dvije glavne znanstvene tradicije o rocku,
kulturološku i sociološku, koje se usredotočuju na njegove kulturno-umjetničke aspekte, odnosno
društvene učinke na publiku. Roy SHUKER, Understanding Popular Music, London 1994.,
76.-77.
11 Izuzme li se razdoblje novog vala i punka, istraživanje jugoslavenske rock-kulture iznenađujuće
je manjkavo i često lišeno akademskih standarda. Detaljniji pregled postojeće literature
također bi zahtijevao zaseban rad. Na ovom mjestu dovoljno je međutim napomenuti
kako Jugoslavija u tom smislu ne predstavlja nikakvu iznimku. Naime, bez obzira na to što
se ona redovito spominje kao čimbenik koji je pridonio konačnom slomu režima, istraživanje
rock-kulture u čitavoj Istočnoj Europi posve je fragmentarno. Za rijetke priloge s akademskim
ambicijama vidi primjerice Sabrina P. RAMET, “Shake, Rattle, and Self-Management. Making
the Scene in Yugoslavia”, Rocking the State: Rock Music and Politics in Eastern Europe and Russia,
gl. ur. S. P. Ramet, Boulder 1994., 103.-132.; Gregor TOMC, “We Will Rock YU. Popular Music
in the Second Yugoslavia”, Impossible Histories: Historical Avant-gardes, Neo-avant-gardes and
26
MARKO ZUBAK, Pop-Express (1969.–1970.): rock-kultura u političkom omladinskom tisku ČSP, br. 1., 23.-35. (2012)
krovne omladinske organizacije, stvorene po modelu sovjetskog Komsomola,
ondje su uvelike otežavale razvijanje neformalnih omladinskih praksi. Sa svojim
totalitarnim ingerencijama one su onemogućavale i njihovu kasniju inkorporaciju,
automatski ih čineći otvoreno opozicijskim i duboko subverzivnim.12
Specifični ideološki jugoslavenski kontekst, otvoreniji prema zapadnim
utjecajima i s većom razinom konzumerizma, bio je manje krut u tom pogledu.
Usput, već od ranih 1960-ih omladinska organizacija postupno je ublažila
svoje pretenzije te je deklarativno priznavala, opet uz stanovita ograničenja,
različitost omladinskih interesa.13 Posljedice toga po rock-kulturu bile su dvostruke.
U svim svojim oblicima ona se razvijala brže, snažnije i u užoj korelaciji
sa svojim zapadnim uzorima no što je to bio slučaj u ostatku Istočne Europe.
S druge pak strane rock sam po sebi nije bio nužno opozicijski, bar ne u onoj
mjeri kao u rigidnijim komunističkim režimima. Prostor za njegovu aproprijaciju
bio je stoga ako ne otvoren, onda prilično širok.
Omladinski savez, doduše, nije razvio zasebni rock-diskurs, no, zajedno s
Partijom, uvelike je tolerirao novu glazbu koja se u većim urbanim centrima
mogla čuti već u prvoj polovini 1960-ih.14 Postupno nastaju prvi rock-sastavi,
koji se suočavaju s izborom tipičnim za sve sredine u kojima se rock upijao
posredno. Izvođači koji su htjeli ostati vjerni izvorniku oponašali su anglosaksonske
uzore, svirajući obrade rock-standarda. Drugi, koji su se upustili u
kreiranje autohtone varijante, izbjegavali su engleski jezik, ali i zvučali manje
uvjerljivo, čineći kompromise s estradom.15 Glavni izvori pritom su dolazili
s druge strane granice. Rock se slušao putem Radio Luxemburga ili pak plo-
ča koje su se kupovale, pa zatim i naručivale izvana, prije no što su domaće
diskografske kuće postupno započele objavljivati strane ploče. Pop-Express
predstavlja pokušaj da se to promijeni, i to, zanimljivo, kroz instituciju samog
režima.
Pojava njegova prvog broja, u nakladi od 8 000 primjeraka i s Jimijem
Hendrixom na naslovnici, pokazala se povijesnom za omladinski tisak u još
Post-avant-gardes in Yugoslavia, 1918-1991, gl. ur. Dubravka Djurić i Miško Šuvaković, Cambridge,
Mass. 2003., 442.-465. Osim spomenutog Rametina zbornika za uvid u istočnoeuropsku
rock-scenu vidi i Timothy W. RYBACK, Rock around the Bloc: A History of Rock Music in Eastern
Europe and the Soviet Union, New York 1990. 12 Claire WALLACE, Sijka KOVATCHEVA, Youth in Society: The Construction and Deconstruction
of Youth in East and West Europe, London 1998., 163., 170.-171. 13 Pavao NOVOSEL, Struktura i funkcije omladinskih organizacija u Hrvatskoj, Zagreb 1971.,
1.-6.
14 Sve do samog kraja 1980-ih sam rock, primjerice, posve je marginalno zastupljen u inače
plodnoj tradiciji ispitivanja omladinskih interesa i vrijednosti započetoj 1970-ih pod ingerencijom
istraživačkih centara samih omladinskih organizacija. Za rijetku iznimku vidi Darko GLAVAN
i dr., Pop glazba i kultura mladih 1 : sondažno istraživanje publike rock-koncerata, Zagreb
1978.
15 Inicijalno razdoblje rock-kulture najslabija je točka u postojećoj literaturi te se o njoj još
uvijek malo toga zna. Više u: Ljuba TRIFUNOVIĆ, Vibracije, Beograd 1986.; S. ŠKARICA, n.
dj.; D. GLAVAN, “Pretpovijest hrvatskog rocka”, Goran BAKIĆ, “Hrvatski rock začinjavci”, Mala
enciklopedija hrvatske pop i rock glazbe, 7.-10., 11.-14.
27
MARKO ZUBAK, Pop-Express (1969.–1970.): rock-kultura u političkom omladinskom tisku ČSP, br. 1., 23.-35. (2012)
jednom pogledu. Osim rečenog inovativnog tematskog fokusa, i sam je način
njegova osnivanja bio specifičan. Naime ideja za pokretanje časopisa potekla
je izvan same omladinske organizacije. Četvorica mladih rock-zaljubljenika,
otprije prisutnih na glazbenoj sceni bilo kao novinari ili DJ-i, nakon višemjesečnih
priprema odlučila su pokrenuti svoje glazbene novine. Kao uzor poslu-
žili su im onodobni britanski magazini New Musical Express i Melody Maker,
dostupni putem preplate.16
U potrazi za izdavačem svoj su projekt predstavili Centru za kulturnu djelatnost,
kulturnoj podružnici zagrebačkog omladinskog saveza.17 U skladu s
reformskim ciljevima apsorbiranja omladinskih interesa odozdo, Centar je
odlučio podržati projekt uz uvjet da se osnivačima, kao mentor i glavni urednik,
pridruži Darko Stuparić, bivši urednik netom ugašene omladinske revije
Polet.
18
Veze između Pop-Expressa i ostatka, uvelike politiziranog, zagrebačkog
omladinskog tiska u početku su bile minimalne. Čitava proljetna serija doslovce
je nastala kao poluprivatni projekt samih osnivača, koji su stvarali devedeset
posto sadržaja. Zamišljen pak kao usko specijalizirani glazbeni časopis, PopExpress
se od samih početaka jasno odrekao bilo kakvih političkih ambicija.19
Presedan u omladinskom tisku, takva deideologizacija bila je nužna ako se
željelo dosljedno slijediti postavljene medijske uzore i pisati o svim glazbenim
zbivanjima, ne bježeći od njihovih komercijalnih aspekata, što je često
bilo u suprotnosti s tada popularnim reformskim novoljevičarskim idejama. I
doista, u časopisu je gotovo nemoguće pronaći naznake da je izlazio u jednoj
socijalističkoj državi, a kamoli da iza njega formalno stoji omladinski partijski
ogranak. Ako išta, svojim je profilom Pop-Express bio sličniji specijaliziranim
izdanjima velikih izdavačkih kuća posvećenim masovnoj kulturi, od kojih se
izdvajao tek većom profiliranošću i kvalitetom.20
Uz redakciju sastavljenu od glazbenih entuzijasta i znalaca s brojnim
kontaktima, Pop-Express odmah se istaknuo detaljnim i ažurnim praćenjem
strane pop-rock scene, često iz prve ruke. Mladi novinari, na čelu s Veljkom
Despotom, donosili su ekskluzivne intervjue i reportaže, najčešće iz Londona,
16 Osnivačima – DJ-u Ranku Antoniću, novinaru Veljku Despotu, Pavlu Werneru i Ivici Đukiću
– uskoro se pridružio i stručnjak za blues & soul Toni Nardić. Veljko Despot, intervju s
autorom (dalje: Despot, intervju), 14. XII. 2010., Rovinj.
17 Centar za kulturnu djelatnost omladine (CKD) bio je sestrinsko tijelo zagrebačkog omladinskog
saveza zaduženo za provođenje kulturnog programa koje je, od 1966. do 1968., već
izdavalo društveno-satirički časopis Paradoks. 18 Despot, intervju. 19 Redakcija se u prvom uvodniku jasno odrekla programatskih pretenzija što je, rječnikom
onog vremena, ujedno značilo i svih ideoloških. Vidi “Informacije”, Pop-Express, br. 1, 10. II.
1969., 2.
20 Pop-Express bio je drugi uopće jugoslavenski časopis posvećen pop-glazbi. Prethodio mu je
beogradski Džuboks, koji je izlazio od 1966. do 1968. te je uglavnom prenosio tekstove iz stranog
tiska. Uslijed manjka specijaliziranog osoblja uređivao ga je legendarni beogradski DJ Nikola
Karaklajić. Više u: R. VUČETIĆ, n. dj., 71.-88.
28
MARKO ZUBAK, Pop-Express (1969.–1970.): rock-kultura u političkom omladinskom tisku ČSP, br. 1., 23.-35. (2012)
s velikanima rocka poput grupa The Rolling Stones ili The Who.
21 S velikim
patosom recenzirali su ploče nedostupne na domaćem tržištu i predstavljali
nove, nadolazeće trendove. Među ovim potonjim posebno mjesto pripalo
je undergroundu, onodobnom terminu kojim se označavao nekomercijalni,
žestoki garažni rock.
22 Naposljetku, široka dopisnička mreža protezala se od
Rima do Praga te je uključivala i neposredne medijske uzore. Za Pop-Express su
tako pisali ljudi poput Andyja Graya, glavnog urednika New Musical Expressa,
ili Tonyja Princea, renomiranog DJ-a s Radio Luxemburga.23
U domaćim okvirima mreža suradnika i kontakata bila je još gušća i neposrednija.
U suradnike Pop-Expressa ubrajali su se ugledni glazbenici poput
šansonijera Arsena Dedića ili rock-sastava Mi.
24 No dok Pop-Express uvjerljivo
svjedoči o snažnom prodoru anglosaksonskog rocka u socijalističko okruženje,
istodobno – u onom dijelu u kojem se bavio lokalnom scenom – časopis
ukazuje na određeno kaskanje u njegovoj inkorporaciji. Pop-Express je tu naime
bio otvoren za znatno širi žanrovski raspon, od džeza do šlagera, za gotovo
sve što nije bila narodna glazba. Nerazmjer domaćeg i stranog idioma jasno
se mogao iščitati iz prilično čudnovate mješavine u kojoj su jedna uz drugu
stajale reportaže s Woodstocka i Opatijskog festivala, recenzije singlica Ljupke
Dimitrovske i britanske grupe Cream.
25
Uzrok takva nesklada lako je objašnjiv. Krajem 1960-ih autohtoni lokalni
rock još je uvijek bio tek fragilni fenomen, na marginama domaće glazbene
scene. Pop-Express stoga je bio uvelike vezan za postojeću estradu. U najboljem
slučaju mogao je podržati tek započeti prijelaz s prve na drugu generaciju
domaćih rock-izvođača – od cover bendova k bojažljivim pokušajima izgradnje
21 Despot još 1967., za pohađanja jezičnog tečaja u Londonu, stupa u kontakt s Beatlesima
kada prisustvuje javnom snimanju njihova albuma. Tada je, kao prvi novinar iz Istočne Europe,
za Plavi Vjesnik intervjuirao liverpulsku četvorku. Despot je uskoro osnovao i Beatles Fan
Club, koji je imao redovitu rubriku u Pop-Expressu. Među brojnim intervjuima koje je napravio
za Pop-Express neki su, poput onog s onda još nepoznatim, psihodeličnim sastavom The Pink
Floyd, ostali neobjavljeni. Vidi redom Despot, intervju; “Stonsi: bili i ostali rock grupa”, PopExpress,
br. 6, 21. IV. 1969., 4.-5.; “Who”, Pop-Express, br. 9, 2. VI. 1969., 4.-5.; “Jugoslavenski
Beatles fan klub”, Pop-Express, br. 1, 10. II. 1969., 17. 22 “Prilog historiji protestne pjesme”, Pop-Express, br. 17, 6. XII. 1969., 7.; “Underground zvuk
koji osvaja”, Pop-Express, br. 19, 20. XII. 1969., 7.; “1969 – godina afirmacije mnogih muzičkih
pravaca”, Pop-Express, br. 20-21, 6./27. XII. 1969., 12.-13. 23 Kao prvi izravno dostupni izvori rock’n’rolla, oba medija uživala su kultni status. Pop-Express
redovito je prenosio njihove glazbene top-ljestvice i pratio tamošnje događaje. Za pojedinačne
doprinose Graya i Princea vidi “20 odgovora na 20 pitanja”, Pop-Express, br. 2, 24. II. 1969., 10.;
“Miljenik žena širom svijeta”, Pop-Express, br. 11, 25. X. 1969., 3.; “Colourful Radio Luxemburg”,
Pop-Express, br. 4, 24. III. 1969., 15.; “Tony Prince: Potrebna mi je vaša pomoć”, Pop-Express, br.
8, 19. V. 1969., 14.
24 “Kako smo osvojili Sovjetski Savez”, Pop-Express, br. 3, 10. III. 1969., 7.; “Mi smo Mi”, PopExpress,
br. 2, 24. II. 1969., 17. 25 “Opatijski vedri dani”, “Tri dana mira i muzike”, Pop-Express, br. 10, 18. X. 1969., 3.-4.;
“Domaća disko produkcija”, “Strana disko produkcija”, Pop-Express, br. 3, 10. III. 1969., 11.
29
MARKO ZUBAK, Pop-Express (1969.–1970.): rock-kultura u političkom omladinskom tisku ČSP, br. 1., 23.-35. (2012)
autentičnog stila.26 Izvorni akteri poput Grupe 220, Bijelih Strijela, Sinova,
Kameleona, Delfina, Dinamita, Zlatnih Akorda i drugih vjerno se prate.27
U nedostatku neke bolje glazbene scene kojoj je težio i koju je zagovarao,
časopis nije bježao od praćenja postojeće. Naprotiv, trudio se povezati s
njom, pokušavajući stvoriti i oblikovati određene standarde. Pop-Express stupa
u kontakt s postojećim institucijama, od omladinskog kluba Kulušić i Radio
Zagreba pa sve do diskografskih kuća.28 Vlastite kritičke analize afirmirale su
progresivne trendove, koliko god ovi bili široko shvaćeni.29
Cilj je uvijek bio oblikovati masovni ukus, a ne mu tek podilaziti, pri čemu
se nisu skrivale vlastite sklonosti.30 U oba slučaja, međutim, bez obzira na to
je li se pisalo o Janis Joplin ili Ivici Perclu, interes je u velikoj mjeri ostao ograničen
na samu glazbu, zvijezde i zabavnu industriju. Provedena apolitizacija
pridonijela je da u prvi plan izbiju estetski i potrošački aspekti rock-kulture.
Nove vrijednosti i modeli ponašanja ostali su u pozadini.31
Određene promjene u tom smislu dogodile su se tek nakon ljetne stanke.
Nimalo slučajno, one se poklapaju s popunjavanjem redakcije novim suradnicima,
dobrim dijelom pristiglim iz redova omladinskog tiska. Među njima
našao se i svježe smijenjeni urednik beogradskog Susreta Mirko Klarin, koji
je postao Stuparićev zamjenik.32 Gotovo usporedno dolazi do određenog ure-
đivačkog zaokreta, otvaranja prema temama pop-kulture i mlade generacije
26 “Propada li ili tek nastaje jugoslavenska pop muzika”, Pop-Express, br. 11, 25. X. 1969., 3.;
“Underground nalazi sljedbenike i među našim grupama”, Pop-Express, br. 20-21, 6./27. XII.
1969., 8.
27 Vidi npr. “Nismo ih zaboravili: Bijele Strijele”, Pop-Express, br. 3, 10. III. 1969., 13.; “Licem
u lice s… Mladim Levima & Delfinima”, Pop-Express, br. 4, 24. III. 1969., 4., 7.; “Zlatni akordi”,
Pop-Express, br. 8, 19. V. 1969., 14. 28 Primjerice stalni suradnik Pop-Expressa bio je radijski voditelj Miljenko Jelača. Pop-Express
je osnovao i svoje udruženje sa sjedištem u Kulušiću, koje je okupljalo iskusne glazbene struč-
njake. Vidi redom “Na pop valu Miljenka Jelače”, Pop-Express, br. 2, 24. II. 1969., 19.; “Klub PopExpressa”,
Pop-Express, br. 5, 7. IV. 1969., 4. 29 Vidi, između ostalog, “A naša pop muzika”, Pop-Express, br. 2, 24. II. 1969., 5.; “Nešto se,
ipak događa”, Pop-Express, br. 20-21, 6./27. XII. 1969., 4. 30 O očitoj naklonjenosti inozemnoj, bolje rečenoj američkoj i britanskoj glazbenoj sceni
svjedoče naslovnice i posteri Pop-Expressa na kojima su se predstavljale većinom strane zvijezde.
Na naslovnicama prvih devet brojeva u boji našli su se tako Jimi Hendrix, The Bee Gees,
Marianne Faithfull, Janis Joplin, The Rolling Stones, John Lennon & Yoko Ono, a od domaćih tek
skupina Mi i Josipa Lisac. Šest objavljenih postera bilo je pak posvećeno The Cream, Sonny &
Cher, Janis Joplin, Mary Hopkin, The Mothers of Invention te Arsenu Dediću. 31 Pop-Express je tek iznimno izvještavao o noćnom životu i mjestima za izlazak. Vidi članke o
džez jam sessionu u Kulušiću te o pojavi diskoteka “Lijevo votka – desno jazz”, Pop-Express, br. 4,
24. III. 1969., 10.; “Disko eksplozija”, Pop-Express, br. 12, 1. XI. 1969., 3. Vidi i rijetku reportažu
o milanskoj klupskoj sceni “Piper club je umro, živio: Wanted Saloon”, Pop-Express, br. 2, 24. II.
1969., 13.
32 Iz te iste redakcije Susreta, smijenjene u svibnju 1969. zbog podrške studentskim nemirima,
Nikola Nešković postao je beogradski dopisnik. Uz to u časopis ulaze i Pero Kvesić, Deša Mlikotin,
Hrvoje Turković, Siniša Škarica i Darko Glavan. Vidi Pop-Express, br. 10, 18. X. 1969., 3.
30
MARKO ZUBAK, Pop-Express (1969.–1970.): rock-kultura u političkom omladinskom tisku ČSP, br. 1., 23.-35. (2012)
općenito koje glazbu pokušava smjestiti u određeni (društveni) kontekst, u
okvir šire omladinske kulture u nastanku.33
Po uzoru na tipične omladinske listove, poput Omladinskog tjednika,
odjednom se počinje promovirati politizirana američka kontrakultura.34 Prijevodi
izvadaka iz kanonskih tekstova undergrounda poput Bomb Culture Jeffa
Nuttalla ukazuju na pomalo umjetan pokušaj da se nova glazba pretvori u soundtrack
studentskog pokreta.35 Redom uvezene i zadržane na margini, takve
inicijative ipak nisu uspješno povezane s lokalnim kontekstom te su u konač-
nici propale.36 Integracija omladinskog pop-kulturnog i političkog angažmana
tako nije ostvarena. Autohtoni rock, barem u recepciji Pop-Expressa, ostao je u
dobroj mjeri lišen pripadajućeg sustava vjerovanja.
Jedan drugi heroj kontrakulture, američki anarhistički pjesnik i osnivač
skupine The Fugs Tuli Kupferberger, ostavio je pak trajniji utjecaj. Tulijevi duhoviti,
politizirani i često skaredni savjeti iz njegove knjige 1001 Ways to Make
Love (1001 način vođenja ljubavi) ticali su se seksa i brzo su dobili svoju originalnu
adaptaciju.37 Izvorni kontrakulturni doprinos Pop-Expressa u najvećoj
se mjeri sastojao upravo u dašku seksualne revolucije koja je prostrujala časopisom,
zamaskirana u novopokrenutim pismima čitatelja i svakodnevnim
pričama o muško-ženskim seksualnim odnosima.38 Iza ovih potonjih, pod
prozirnim pseudonimom, skrivala se još jedna jesenska akvizicija: Pero Kvesić
iz Omladinskog tjednika. Seksualna revolucija u izvedbi Pop-Expressa sličila je
svom američkom prototipu po tome što je bila nadasve seksistička i isključivo
muška. Ipak, za razliku od nje, nikad nije otišla dalje od detabuizacije seksualnog
čina i žargona.39
No za samu je vlast i to bilo previše. Par šaljivih, nepoćudnih izraza i (ne)
skrivenih seksualnih aluzija dostajalo je da se trinaesti broj, iz listopada 1969.,
privremeno zabrani zbog “teškog vrijeđanja morala” koje “nanosi štetu odgoju
33 Vidi primjerice novu rubriku “Pop civilizacija”, Pop-Express, br. 14, 15. XI. 1969., 13. 34 Vidi preuzeti tekst o vođi američkih Yippiesa Jerryju Rubinu “Citati predsjednika Jerrya”,
Pop-Express, br. 12, 1. XI. 1969., 14. 35 U toj knjizi, koja se u Pop-Expressu pojavljuje pod naslovom Kultura u sjenci bombe, Nuttall
pojavu i razvoj britanske kontrakulture i alternativnih društvenih normi promatra iz perspektive
prijetnje nuklearne kataklizme, integrirajući pritom glazbu u analizu fenomena poput druš-
tvenih protesta i supkultura. Za početak serijala koji je trajao do sve do posljednjeg broja vidi
“Mašta je došla na vlast”, Pop-Express, br. 12, 1. XI. 1969., 1., 15. Za premijerni uvid u Nuttallov
underground časopis International Times vidi “It”, Pop-Express, br. 11, 25. X. 1969., 13. 36 “Pop muzika revolucionara”, Pop-Express, br. 10, 18. X. 1969., 5. 37 Za izvornik i njegovu kasniju adaptaciju vidi “101 način vođenja ljubavi”, Pop-Express, br.
10, 18. X. 1969., 16.; “101 savjet seksualnim revolucionarnim početnicima”, Pop-Express, br. 15,
22. XI. 1969., 16.
38 Vidi, između ostalog, “Zašto Željka nije htjela”, Pop-Express, br. 10, 18. X. 1969., 14.; “Jasmina”,
Pop-Express, br. 12, 1. XI. 1969., 14. 39 Sljedeći tipični citat jasno ocrtava dominantnu mušku perspektivu i razinu diskursa: “Mi
znamo kako se potiskuje seksualno nezadovoljstvo. Desnom rukom. Mi ćemo to razobličiti.
Dabome. Lijevom rukom.” U: “Ljubavno iskustvo 69”, Pop-Express, br. 16, 29. XI. 1969., 10.
31
MARKO ZUBAK, Pop-Express (1969.–1970.): rock-kultura u političkom omladinskom tisku ČSP, br. 1., 23.-35. (2012)
omladine”.40 Sudski proces koji je uslijedio pretvorio se u pravi spektakl, koji
je odlično oslikavao ambivalentni odnos vlasti spram nove omladinske rockkulture.
Sve što se tog jesenjeg dana dogodilo, od pripreme optužbe do konačne
presude, ukazivalo je na krajnje amaterski pristup vlasti koja nije anticipirala
jedinstvenu i brzu reakciju druge strane.
Iz male, zakrčene sudnice prvi je izbačen Kvesić – i sam autor jednog dijela
inkriminirajućeg materijala – koji je, ohrabren činjenicom da mu je otac radio
dvije sobe dalje, nepristojno gurao sutkinji mikrofon pod nos. Uskoro mu se
pridružio i fotograf, koji je uspio snimiti par fotografija dok su ga stražari tjerali
da napusti prostoriju.41 U užarenoj atmosferi obrana je isticala da je najveći
dio utuženih rečenica zapravo prenesen iz dostupnog tiska, završavajući protunapadom
tipičnim za onodobni, sve agresivniji omladinski tisak: proces ne
osuđuje časopis, nego čitavu mladu generaciju i želi joj nametnuti (seksualno)
tutorstvo.42 Pod nadmoćnom težinom dokaza optužba je pobijena, a časopis i
redakcija oslobođeni su optužbi.
Za razliku od situacije na samom početku, u toj bitki Pop-Express više nije
bio sam. Sad je već bio istinski dio šireg omladinskog tiska te su ga, kao takvog,
branili i drugi listovi. Omladinski tjednik čitavi je događaj posprdno nazvao
neuspjelom i licemjernom kazališnom predstavom.43 Sukladno tome Studentski
je list kao izvjestitelja na suđenje poslao svog kazališnog kritičara Mladena
Martića.44
Sam sudski proces značajan je i po tome što je razotkrio prag tolerancije
vlasti prema rock-kulturi, kao i njenu imanentnu subverzivnu prirodu. Sve dok
je Pop-Express ostajao usredotočen isključivo na glazbu, mogao je izbjeći nadzor
i packe odozgo. U trenutku kad joj je pokušao dodati druge (seksualne)
sadržaje, nastali su problemi. Čak i u onoj nevelikoj mjeri u kojoj se uspio probiti
na njegove stranice, pripadajući svjetonazor pokazao se znatno opasnijim
dijelom rock-kulture od same glazbe. No kontrakulturni doseg Pop-Expressa
ipak ne treba precjenjivati. Neovisno o paranoji režima, on je tijekom čitave
šire jesenske programske sheme uvelike ostao usko specijalizirani glazbeni časopis,
tek sporadično zahvaćajući u popratni životni stil i sistem vrijednosti.
Veliki doprinos Pop-Expressa leži međutim u jednom drugom području –
onom medijskom. S jedne strane potrebno je istaknuti njegov prepoznatljivi
grafički izgled, posve inovativan za onodobno oblikovanje novina, ne samo u
40 Lista “grijeha” o kojima se raspravljalo na suđenju 13. studenoga 1969. uključivala je poziv
djevojkama na tulum i slobodnu ljubav, izmišljeni izraz s očitim seksualnim konotacijama, te
pitanje je li muški spolni organ nužno potreban za gubitak nevinosti. Vidi “Mali oglasi srca”,
“Problemi duše, srca i tijela”, Pop-Express, br. 10, 18. X. 1969., 2., 14. 41 Kvesić, koji je na saslušanju bio prisutan i kao novinar Omladinskog tjednika, svjedoči: “To
je bio apsolutni happening. Prvo, takvi procesi bili su rijetki u to doba u štampi, sudnica je bila
relativno mala i prepuna. Doslovce sva je ekipa došla da se zeza, a ova ženska, sutkinja, zabranila
je da se snima.” Pero Kvesić, intervju s autorom (dalje: Kvesić, intervju), 15. XI. 2010., Zagreb.
42 “Nevini smo”, Pop-Express, br. 14, 15. XI. 1969., 1. 43 “Tresla se brda”, Omladinski tjednik (Zagreb), br. 69, 19. XI. 1969., 5. 44 “Pop u sudnici”, Studentski list (Zagreb), br. 22, 18. XI. 1969., 10.
32
MARKO ZUBAK, Pop-Express (1969.–1970.): rock-kultura u političkom omladinskom tisku ČSP, br. 1., 23.-35. (2012)
jugoslavenskim okvirima.45 Zasluge za to pripadaju Mihajlu Arsovskom, koji
dizajnira prvih devet brojeva, tiskanih u boji, od kojih je većina u sredini imala
atraktivni poster neke glazbene zvijezde.46 Njega u jesenskoj shemi nasljeđuje
Zoran Pavlović, koji preuzima grafičko oblikovanje časopisa kada ovaj prestaje
izlaziti u boji, nastavljajući se međutim na zacrtane ideje.47 Vješto koristeći
mogućnosti sitotiska, Arsovski je, često i u većoj mjeri od konkretnog sadr-
žaja, uspješno preveo flower-power dizajn američkih underground magazina
u jugoslavenski medijski krajolik.48 Pritom je unosio i dio onog što je postala
osebujna značajka njegova čitavog opusa i estetike: karakterističnu upotrebu i
eksperimente s tipografijom. Povećana slova i riječi razlomljene u više dijelova
predstavljali su zasebnu atrakciju, baš kao i kolaži složeni uz pomoć predložaka
iz stranih časopisa koje je Arsovski dobivao od novinara.49 Psihodeličnom
hipijevskom duhu pridonijeli su, naposljetku, i otkačeni stripovi Ljubljančanina
Kostje Gatnika koji se, na punom tragu američkih comixa Roberta Crumba,
pojavljuju u crno-bijeloj jesenskoj shemi.50
S druge strane tržišno razmišljanje samih urednika rezultiralo je brojnim
novinama u medijskoj promociji i plasmanu. Redakcija je tako pokrenula niz
neuobičajenih sporednih aktivnosti u pokušaju da od Pop-Expressa stvore prepoznatljivi
proizvod s kojim se čitatelji mogu identificirati. Njihovi projekti,
poput godišnje nagrade za najboljeg glazbenog izvođača, natjecanja DJ-a s gogo
plesačicama ili pak vlastite emisije na Radio Zagrebu, bili su rijetki i na
cjelokupnoj medijskoj sceni, dok su unutar omladinskog tiska bili dotad nezabilježeni.51
U suprotnosti s ideološkim puritanizmom koji je prevladavao u
drugim omladinskim novinama Pop-Express čak pronalazi i vlastitog sponzora,
i to ni manje ni više no Pepsi-Colu. Svjetonazorski dvojben, potez se ubrzo
pokazao iznimno popularnim kod samih suradnika.52
45 “Vrlo dobro se sjećam učinka kojeg su ostavljali primjerci izdanja kada bi ih pokazivao u
Londonu u diskografskim kućama, glazbenim novinama i samim svjetskim zvijezdama onoga
vremena.” Despot, intervju.
46 Arsovski je u vrijeme pokretanja časopisa već bio djelomično afirmirani zagrebački dizajner
koji je dio staža odradio upravo u omladinskom tisku. Za rani primjer vidi grafičko oblikovanje
Studentskog lista 1964. godine. 47 Pod okriljem Centra za kulturnu djelatnost Arsovski i Pavlović tada kratkoročno pokreću
i vlastiti studio za grafički dizajn P & D. Zoran Pavlović, intervju s autorom (dalje: Pavlović,
intervju), 28. X. 2010., Samobor.
48 Tipično umanjujući vlastitu autorsku ulogu, Arsovski svjedoči kako su mu sami novinari
davali publikacije na temelju kojih je pronalazio vlastita rješenja. Mihajlo Arsovski, intervju s
autorom (dalje: Arsovski, intervju), 15. XI. 2010., Zagreb.
49 Vidi Feđa VUKIĆ, Stoljeće hrvatskog dizajna, Zagreb 1996., 99.-100. 50 Ovdje se radilo o još jednoj adaptaciji uvezenih kulturnih formi. Prethodno je naime redakcija
prenosila izvorni underground strip, primjerice Strawbrick Rogera Branda. Vidi redom
“Avanture Strawbricka”, Pop-Express, br. 19, 20. XII. 1969., 7.; “Konačno – Mir!”, Pop-Express, br.
19, 20. XII. 1969., 14.
51 “‘Zlatni gramofon’ Pop-Expressa”, Pop-Express, br. 10, 18. X. 1969., 7.; “Najveći događaj u
historiji jugoslavenske pop muzike”, Pop-Express, br. 22, 10. I. 1969., 1.; “Prvi okršaj”, Pop-Express,
br. 23, 17. I. 1969., 6. 52 Od desetog broja dno svake stranice krasio je njen prepoznatljiv logo, dok se u uredničkim
33
MARKO ZUBAK, Pop-Express (1969.–1970.): rock-kultura u političkom omladinskom tisku ČSP, br. 1., 23.-35. (2012)
Na inovativnu marketinšku strategiju i tržišno razmišljanje urednike je
prisilila i čista nužnost, uvjetovana nesigurnom egzistencijom samog časopisa.
Budući da nije bio zacrtan u programu omladinskog saveza, Pop-Express nije
mogao računati na bezuvjetne dotacije poput drugih omladinskih i studentskih
listova. Za razliku od njih, Pop-Express trebao je misliti i na prodaju.53
Zbog svega navedenog oslobađajuća sudska presuda imala je dvojaki učinak.
Dok je za režim i njegovo zastarjelo poimanje morala predstavljala pravi
fijasko, za sam časopis nije bila više od Pirove pobjede. Već samo privremeno
povlačenje broja iz distribucije nanijelo mu je veliku financijsku štetu, pridonijevši
operativnim teškoćama s kojima se redakcija borila od samih početaka.54
Tiskan skupom tehničkom opremom, Pop-Express neprestano se suočavao s
problemima s tiskarama, što je bila uobičajena metoda kojom su se opstruirale
dubiozne publikacije.55 Osobito pogubnim pokazao se tihi bojkot Vjesnikove
distribucijske kuće. S pravom prepoznavši u Pop-Expressu kvalitetniju konkurenciju
vlastitim zabavnim izdanjima, Vjesnikovi kiosci njegove su primjerke
držali ispod pulta.56 Neravnopravna tržišna utakmica, u kombinaciji s prosvjetiteljskom
željom da se oblikuje umjesto tek odražava masovni ukus, doveli
su do financijskih gubitaka i konačnog gašenja časopisa nepunih godinu dana
nakon izlaska prvog broja.57
Pojavivši se krajem 1960-ih, u vrijeme nicanja svježih, pretežno ljevičarskih
omladinskih političkih inicijativa koje smjesta dobivaju svoj odraz u zagrebačkim
omladinskim listovima, Pop-Express postavlja se kao njihov svojevrsni
kontrapunkt. Naime u najvećem dijelu omladinski listovi nisu uspjeli svojim
velikim političkim pretenzijama dodati primjereni kulturni izraz. Njihov glavni
doseg u tom pogledu bila je politizacija elitnih formi, ne i pronalazak vlastitih.
Ideološki skepticizam i drugačije intelektualno zaleđe glavnih autora doveli su
čak do određene skepse prema masovnoj kulturi, s djelomičnom iznimkom filma.
U takvom kontekstu rock-kultura ostala je najvećim dijelom izvan njihova
interesa; ako ne potpuno isključena, onda posve marginalizirana.
Zahvaljujući Pop-Expressu, međutim, ne i u cijelosti. Doduše, njegov pionirski
zahvat u kulturu u nastajanju jasno je odražavao njeno ondašnje, osjetljivo
stanje. Pop-Express razotkriva brojne teškoće na koje je rock nailazio u
pokušaju adaptacije u specifično socijalističko okružje. U tom smislu on je
prostorijama nalazio hladnjak uvijek pun Pepsi-Cole, što je za mnoge bio dovoljan motiv za
suradnju. Vidi Kvesić, intervju; Pop-Express, br. 10, 18. X. 1969. 53 Cijena prvih devet brojeva tiskanih u boji iznosila je 2 dinara, što je bilo čak četiri puta
skuplje od primjerice Omladinskog tjednika. Vidi Pop-Express, br. 1, 10. II. 1969., 1. 54 Despot, intervju. 55 Grafički urednik Zoran Pavlović spominje snishodljiv odnos zaposlenih grafičara: “Tiskat
ćemo to vaše smeće.” Pavlović, intervju.
56 Kako bi odgovorili na probleme s distribucijom, urednici su organizirali i kolportersku
prodaju među srednjoškolcima. Vidi redom Despot, intervju; B. NOVAK, n. dj., 651. 57 Zadnji, 23. broj izišao je u siječnju 1969. godine. Pop-Express, br. 23, 17. I. 1969. I Arsovski
ističe rastući nesklad između nerazvijenog tržišta i uredničkog prosvjetiteljskog zanosa koji je
pridonio konačnom slomu. Arsovski, intervju.
34
MARKO ZUBAK, Pop-Express (1969.–1970.): rock-kultura u političkom omladinskom tisku ČSP, br. 1., 23.-35. (2012)
izvrstan dokument vremena u kojem su kanali za protok informacija postajali
sve dostupniji, no još ne i dovoljni za njihovu posvemašnju inkorporaciju.
Rock je bio prisutan, ali na potpuno oblikovanje i afirmaciju njegove izvorne
domaće inačice trebalo je još pričekati. Uz to je medijska recepcija same rockkulture
još umnogome bila ograničena na puku konzumaciju. Iz Pop-Expressa
moguće je naučiti mnogo više o vodećim ličnostima scene nego o samoj publici,
koja ostaje u pozadini zajedno sa svojim načinom života, pa i buntovnim
svjetonazorom.
Sve to međutim nimalo ne umanjuje činjenicu da upravo s njime autohtona
rock-kultura prvi put dobiva središnje mjesto u jednom službenom časopisu
omladinske organizacije. Na taj je način Pop-Express ustoličio rock-glazbu
u legitimni interes socijalističke omladine koji ne bi trebao biti prepušten
volji velikih medija. Kao takav, časopis je postao neočekivani izvor nove vrste
znanja i autoriteta njegova nositelja. Nimalo slučajno, u njemu svoju bogatu
karijeru započinje jedan od najistaknutijih predstavnika hrvatske rock-kritike,
Darko Glavan, tada još brucoš.58 U nadolazećim godinama žanr će uvelike
crpiti upravo iz njegova ozbiljnog intelektualističkog pristupa rocku kojim je
umanjivao tradicionalni rascjep između elitne i pop-kulture.59
Značaj Pop-Expressa uistinu je neprocjenjiv. Njegovo specifično institucijsko
i teorijsko zaleđe činilo ga je, naizgled, neprikladnim medijem za uvoz
rock-kulture. Pa ipak, napustivši dominantno politički angažman najvećeg
dijela omladinskog tiska, on je uvodio razne medijske novitete, etablirajući
pritom novi kulturni teritorij. Bez obzira na to što je njegov uvid u rock, uslijed
opisanih ograničenja, bio fragmentaran, Pop-Express je anticipirao mnoge
nadolazeće procese, od uske povezanosti rock-glazbe s tržištem, subverzivnog
potencijala rokerskog životnog stila, sve do navedenog brisanja granica izme-
đu “visoke” i “niske” umjetnosti. Sve su to i fenomeni koji će ostati trajna ostav-
ština omladinskog tiska.
58 Despot svjedoči: “Vrlo jasno se sjećam i jeseni 1969. kada je na vrata redakcije ušao jedan
mladi momak, koji je tek došao iz Rijeke na studij u Zagreb. Primio sam ga jer je htio pisati o
glazbi. Bio je zanimljiv i osjetio sam da bi valjalo dati mu priliku. Mada su ga tada zanimali
Doorsi, na njegov sam užas za početak naručio od njega tekst o Tomu Jonesu. Bio je to Darko
Glavan. Nastavio je povremeno pisati za nas.” Despot, intervju.
59 “Poznajemo li underground muziku”, Pop-Express, br. 5, 7. IV. 1969., 9.; “Oni su stvarali
underground”, Pop-Express, br. 9, 2. VI. 1969., 3.
35
MARKO ZUBAK, Pop-Express (1969.–1970.): rock-kultura u političkom omladinskom tisku ČSP, br. 1., 23.-35. (2012)
SUMMARY
POP-EXPRESS MAGAZINE (1969 - 1970): ROCK CULTURE IN THE POLITICAL
YOUTH PRESS
The article focuses on Zagreb biweekly Pop-Express, published from February
1969 till January 1970, during which time it emerged as an unexpected
site for the creation and presentation of the local rock-culture. Pop-Express
operated outside the mainstream media scene. Placed under the auspices of
the youth union, it represents a constituent part of a unique genre: the youth
press. After careful reconstruction of its historical, institutional and theoretical
background, the article looks at Pop-Express in the two main regards. On the
one hand, the magazin’s role in the translation of the Western rock-culture is
analyzed, as well as its repercussions for its local variant. Conversely, the article
portrays various innovations launched within Pop-Express that were to mark
the wider mediascape.
Key words: youth press, media, communist Yugoslavia, youth, rock
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire