_OVAJ BLOGGER JE SAMO ZA NAMJENjEN isključivo Muzicki TREND_ROCKEN & ROULA_I KULTURU ROCKA_S'Postovanjem Za One Koji Ce Ovo sam Pregledati Molim Uredne Komentare_Neuredne Brisem ! Ladislav !
vendredi 17 juillet 2015
http://www.ihg.hr/opus-drazena-vrdoljaka/festivali-u-krizi-288
FE§T1
VALI
KRIZI?
GJazbone priredbe što prezentiraju
radičite oblike popularne glazbe, a koje
smo skloni nazivati festivalima (iako
to uviljek nisu), kao da polako, ali
sigurno odumiru, Niz događaja što su
*e zbili oko njih u posljednje vrijeme,
/ostavivši značajne posljedice, pokazuju
da njihovo vrijeme prolazi i da treba
tražiti neki drugi način neposrednog
kontakta glazbe i auditorija.
Razlotzi odumiranja festivala nisu
nepoznati i pored onih općih, koji su
čini se. svojstveni svim priredbama
popularnije naravi, postoje i specifič
ni, vezani isključivo uz određene vrste
priredaba.
Danas postoje uglavnom tri vrste
popularnih glazbenih festivala. Najdužu
tradiciju- 1 najveći ugled, imaju
Jazz festivali, koji se u gotovo jednakom
broju organiziraju u Evropi
(Oko stotinu godišnje) i u Americn. Festivali
zaba\'ne glazbe nešto su kraćeg
vijeka, a stekli su ogromnu popularnost
u zemljama gdje stvarni kontakt
sa ozbiljnim vrstama popularne glazbe
ne postoji. Konačno, u posljednjih su
se nekoliko godina stali organizirali
i mnogobrojni roek festivali, naročito
nakon ekspanzije undergrounda, a sve
se češće događa da pojedinim glazbenim
manifestacijama jazz i rock budu
zastupljeni u istoj mjeri.
Što ugrožava
jazz festivale?
Newportski jazz festival svakako jc
najpoznatiji i najznačajniji među svim
sličnim priredbama. Značajna ga je
kriza pogodila prije dvije godine, kada
je njegov direktor, George Wein, odlučio
pored jazza prezentirati i rock,
pa su sudjelovale nekolike najpoznatije
svjetske grupe. Taj je potez privukao
mladu publiku, ali je ujedno izazvao
prosvjede stručnjaka i odanih poklonika
jazza. Nakon proilogodiinjeg festivala,
koji je ponovno u programu
imao samo jazz, ove smo godine primili
vijest da je festival prekinut, poSto
Je masa mladih ljudi, želeći mu prisustvovati
besplatno, uništila dobar
dio gledališta, pozornice i opreme na
njoj. U izjavi nakon tih ekscesa, George
Wien Ističe da su mladi ljudi,
koji su ga upropastili, proizvod današnje
Amerike i da predstavljaju
ogroman problem koji ta zemlja mora
riješiti.
Boljka od koje pate evropski jazz
festivali nešto je drugačija, te pogađa
i one najznačajnije — u Montreuxu,
Londonu i Berlinu. U Montreuxu je
ove godine vladao organizacijski kaos,
budući su festival formalno »zakupili«
dlrsktorl tvrtki »Atlantic« i »Flying
Dutchman«, protežirajući preko mjere
one učesnike koji snimaju za njih.
I u natjecateljskom dijelu, koji je
svojstven ovom festivalu, došlo Je do
ozbiljnih problema, pa je ukinut.
Nakon financijske krize što je zbog
upecifične koncepcije (orijentacija na
suvremeni i free jazz) zahvatila londonski
Jazz Expo prije dvije godine,
lani se uglavnom pošlo niz dlaku publici,
pa Su popularna imena napunila
dvoranu, ali razočarala kritičare i
bolje poznavaoce. Problemi financijske
naravi, kao i koncepcije, stvorili su
čini se, nerazriješiv koloplet, jer prema
najnovijim vijestima ove jeseni festivala
neće biti.
I treći veliki festival, berlinski, zapao
je u nevolje, pa je ovo posljednja
godina njegova održavanja. Tu ne postoji
kriza publike, već organizacije
i Itoncepcije, Najme, u toku svojih
prošlih izdanja- festival je okupio gotovo
sve najznačajnije muzičare i
grupe, da praktički ne postoji atrakcija
koja bi ga mogla osvježiti.
kaos izazvan rockom
Pojava što je ove godine tako sna
žno pogodila jazz festival u Nevvportu
alan način za uspostavljanje kontakta
između glazbenika i publike, lako po
svojim koncepcijama često zapravo i
ne predstavljaju festivale u pravom
smislu, već prije,»rasprodaju rocka«,
njihova je uloga mnogostruka: ne samo
glazbena, nego i sociološka,
pozadina
komercijalnog
učinka
Festivali zabavne glazbe naoko su
riješeni pojava što se očituju na ostalim
spomenutim manifestacijama. No,
prije svega, valja naglasiti da su po
svojoj vrijednosti i važnosti beznačajni,
za razliku od onoga kakvim
ih želi prikazati naše novinstvo
npr. Oni prosperiraju u sredinama gdje
stvaran kontakt s ozbiljnijim ostvarenjima
popularne glazbe ne postoji,
pa SU redovito prisiljeni igrati na svoju
jedinu itartu: komercijalni upinak.
Pretpostavljajući mu kvalitet. oni pomalo
zapadaju u situaciju da svojim
krajnje neinventivnim i dosadnim ostvarenjima
uspijevaju zabaviti još samo
srednju generaciju slušatelja, dok su
im mladi ljudi, najveći potrošači proizvodnje
popularne glazbe, gotovo sasvim
okrenuli leđa. Točnije, mladež
i dovela u pitanje njegovo buduće postojanje,
manifestirala se znatno ranije,
i u mnogo žešćoj formi, na mnogobrojnim
rock festivalima. Oni su po
mnogočemu specifični, prije svega
raznolikošću i mnoštvom publike. Njen
snažan pritisak sa željom da festivali
budu besplatni uglavnom ne nailazi
na simpatije organizatora, koji popuštaju
tek u najkritičnijim trenucima,
što dovodi do spektakularnih scena
nediscipline, divljenja i razaranja. Sve
ja to pospješeno masovnom histerijom
— učinkom rock glazbe na publiku —
i popratnim pojavama: drogama, nasiljem,
sukobima s policijom i si. Istina,
bilo je i izuzetno miroljubivih
rock festivala, poput onoga u Woodstocku,
no oni su znatno rijeđi. Organizatori
najčešće propadaju financijski,
Jer festivale makar na silu moraju
učiniti besplatnima, te ih u najvećem
broju slučajeva prođe volja za daljnjim
upuštanjem u rizične pothvate
organizacijske prirode.
Činjenica je, međutim, da bi rock
festivali, oslobođeni scena nasilja i
bezobzirnosti, mogli predstavljati ideje
zasićena produktima zabavno-glazbenih
festivala, što se u nas možda i
ne osjeća toliko, no vani postaje sve
očitijim. Nezdrava atmosfera što vlada
oko tih festivala, afere s pjevačima,
skladatelj ima, direktorima, producentima,
glasačima, nagradama, žirijima i
si. sve to ukazuje na prilično jasno stanje
što se krije iza fasade spektakla i
•svečanosti, ekskluzivnih modela toaleta,
nasmijanih lica i raspjevanih glasova.
Kriza ne zahvaća samo festivale popularne
glazbe, radi se o općenitijoj
pojavi. Sjetimo se dilema oko Bijenala
npr, scena na nekim filmskim festivalima
u nas i vani, rasprava oko zna
čajnih izložaba. Sve češća tužna obilježja
popularnih manifestacija teško
sa mogu izolirati, ali su najočitija na
mjestima što smo ih spomenuli. U
slučaju da ostanemo bespomoćni pred
njima, bolest će se sasvim proširiti
a najteže Će je osjetiti dobronamjerna
publika, koja je, ipak, najmanje
kriva.
dražen vrdoljak
Inscription à :
Publier les commentaires (Atom)
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire