Powered By Blogger

mardi 7 octobre 2014

......NARODNOST I HUMANIZAM-Nacionalnost i Humanizam....Napisao Ladislav&Z_Canada!!

.......NARODNOST I HUMANIZAM-Nacionalnost  i Humanizam....

Pitanje humanizma i narodnosti je pitanje savjesti svakog od nas. Ideja humanizma i ideja naroda se spajaju. Iz ideje humanizma možemo crpiti sve moralne ideale i iskoristiti ih za svoj narod.

Često je sporno pitanje što je važnije, narod (narodnost) ili čovječanstvo?

Palacky je bio mišljenja da je važnije čovječanstvo. U svom pismu, u Frankfurtu, je napisao: "Uz svu vrelu ljubav prema svom narodu, više cijenimo ljudsko i znanstveno dobro, nego dobro naroda."

Spornija je stilizacija pitanja. Da bi pitanje imalo smisla, treba ga postaviti ovako: stoje veće: narod ili čovječanstvo? Razumije se, veće je čovječanstvo. No, nikako se pitanje ne smije uobličiti na slijedeći način: Što je prije, narod ili čovječanstvo? Čovječanstvo ne može biti prije od naroda, čovječanstvo, samo po sebi, nije ništa, to su u biti pojedini narodi. Čovjek se ne može pokloniti čovječanstvu, a zaobići narod, historijski su određeni samo narodi. Ideja humanizma i narodna ideja se spajaju. Iz ideje humanizma možemo crpiti sve moralne ideale i iskoristiti ih za svoj narod. U ime ljudskosti, u ime humanizma, tražimo svoja prava, pravo na svoj jezik. Dozovimo ideju humanizma i upitajmo: Zar je tvoj jezik po prirodi iznad moga? Nisu li svi narodi prirodni dijelovi velike cjeline čovječanstva? Nisu li zbog toga i njihova prava ista? Biti član prirodnog dijela čovječanstva, to je narodnost.

Ideja humanizma ne smije se zamijeniti s kozmopolitizmom. U XVIII stoljeću ove su ideje bile povezane, ali je kozmopolitizam politička zamisao, a ideja humanizma ima kulturološki smisao.

Kad govorimo o kozmopolitizmu XVIII vijeka važno je znati tko gaje širio. Bio je to Rousseau, koji je tvrdio da civilizirani narodi moraju biti ujedinjeni. Kao Francuz XVIII vijeka, on je mislio daje njegov jezik jedini pravi na cijelom svijetu. Plemići tadašnjih evropskih država govorili su francuski, na carskom dvoru u Beču čitali su Wielanda na francuskom, novine nisu izlazile u današnjoj tiraži, narod nije masovno pohađao škole. Cijela kultura odigravala se u salonima. Znači, kada je Francuz govorio o kozmopolitizmu, pretpostavljao je, da će on zavladati. Njihov kozmopolitizam je bio u isključivanju ostalih naroda iz sudjelovanja u kulturnom životu, kako bi svijetom zavladali Francuzi.

Danas kozmopolitizam nema smisla, niti je politički moguć. Što je političko buncanje za čovječanstvo? Turgenjev je rekao: "Kozmopolitizam je besmisao". Može li Čeh raditi za Kineza? Sada stvar izgleda drukčije. Ranije je kozmopolitizam bio određen aristokratizmom, plemići su bili odgajani francuski, danas se svatko mora obrazovati na svom jeziku. Misao humanizma nije kozmopolitizam. Misao humanizma ima dvojaki sadržaj:

— Svi narodi čine čovječanstvo

— Čovjek u svom životu mora postići čovječnost, ljudskost, moralni ideal čovjeka. Na to mislimo kada kažemo ovo je ljudski, ovo nije ljudski.

Prema takvoj zamisli narodnost shvaćamo kao humanizam. Kao pitanje savjesti. Kako kaže Havliček: "Neka najprije naš čovjek bude vrijedan, školovan, častan čovjek i tek tada neka bude patriota." Treba, prije svega, biti častan čovjek. To je rodoljublje, patriotizam. Tako su govorili Havliček, Palacky, Kollar.

Na osnovi moralnog poimanja narodnosti tražili su njeno pravno oblikovanje. Tražili su da narod ima svoja prava, kao što ta prava ima država. Govorimo o državnom pravu, ali moramo govoriti i o pravu naroda. Kada bi se zakonom kažnjavala svaka pobuna protiv naroda, neke novine ne bi smjele uopće ni izlaziti. Ukoliko netko uvrijedi parlament, biva tužen zbog uvrede parlamenta. Narod ne uživa ta prava, niti je zasad na taj način zaštićen zakonom. Za sada u zakonima nema zločina prema narodu. Pojam narodnosti još nije zakonski razrađen.

Za sada nemamo nacionalne države. Austrija je višenacionalna. Osim Italije ne postoji država u kojoj bi se država i narodnost stapali. Crna Gora, Srbija, Rusija, Njemačka, Francuska, Španjolska, sve su to mješovite države.

Osjećaj narodnosti razvijao se sve do danas. I još se razvija. Što više, njegov je razvoj tek počeo. Sve će biti jasnije daje narod prirodni član čovječanstva i da bi čovječanstvo trebalo organizirati u narode, umjesto u države.......Sto bi rekla SV.Terezija Ili Majka tereza za Nacinalizam,,Mnogi mi koji smo  citajuci njezin Zivotopis ili Biografiju-Zasigurno bi rekla-Covjek Je Covjek-I Bog stvori Covjeka-A Nikome Na celu Ne pise Tko je Koje Nacije Ili Vjere)))Ostaje samo Jedna stvar da ljudi na Balkanu-Pljunu Istini U Oci Da Su Susjedi Preci I od Nacije I Religije-Jer sto Cini Vjeru??Samo Nasa Dobra i Humana *Djela, Zrtva-Je Ljubav i Ljubi Se Jer se Zrtvujes i Kada Pomazes Covjeku tada Si Vjernik I Boziji Covjek-Srdacan Pozdrav Svima Vama u komentarima-Od Covjeka Iz Cannade!!Napisao Ladislav&Z_Canada!!



Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire